Utleievilkår

Selger/utleier er Sameiet Finstad Hageby Felles, Hammersborg torg 1, 0179 Oslo, finstadhageby@gmail.com, 974 20 514, org. nr. 911 718 758, og betegnes i det følgende som selger/selgeren/utleier.

Kjøper/leietaker er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen/leietakeren.

1. Lokalene leies ut i den stand de er. Hvis leietaker ikke er fornøyd med lokalenes tilstand (eksempelvis standard på renhold) ved overtakelse, og ønsker å påklage forholdet, må Styret varsles omgående. Ved manglende varsling før huset tas i bruk står leietaker selv ansvarlig for å utbedre det man eventuelt ikke var fornøyd med ved overtakelse (eksempelvis vaske selv før man tar huset i bruk).

2. Leieperioden er fra kl. 12.00 på leiedagen til kl. 12.00 dagen etter.

3. Leietaker stiller selv med kjøkkenhåndklær og kluter. Brukte mopper skal kokvaskes og legges tilbake. Dette skal være utført senest kl. 12.00 dagen etter arrangementet.

4. Lokalene skal ikke brukes på en måte som kan føre til ulempe for naboer, eller skade på sameiets omdømme. Dører og vinduer må lukkes kl. 21.00 på hverdager og

kl. 23.00 i helger. Lokalene forlates senest kl. 01.00.

5. Lokalene skal ryddes og rengjøres innen kl. 12.00 dagen etter utleie (andre tidspunkter kan avtales). Styret foretar stikkprøver etter utleie. Manglende rengjøring kan lede til fakturering for den ulempe dette medfører for Styret eller neste leietaker.

Minimumsgebyr ved for dårlig vask er kr 3000,-.

Høyere gebyr kan ilegges om eksternt vaskefirma må tilkalles, i så tilfelle viderefaktureres kostnadene for nedvask.

6. Skade på gjenstander i lokalene eller på selve lokalene skal erstattes av ansvarlig leietaker. Leietaker skal varsle Styret umiddelbart ved eventuelle skader. Leietaker har også ansvar for eventuell vask/ rens av møbler hvis dette viser seg å være nødvendig etter et arrangement.

7. Søppel tømmes i beholdere merket «Grendehus» i søppelhus vis a vis Grendehuset.

8. Leietaker må selv være til stede under arrangementet i Grendehuset.

9. Man må ha fylt 25 år for å kunne leie Grendehuset.

10. Lokalene er beregnet for maksimum 36 personer.

11. Ved å godkjenne leievilkårene plikter du også å sette deg inn i all informasjon og retningslinjer som sendes deg på epost/sms etter booking.


Priser og betaling

1. Priser:

Hverdag (unntatt fredag):

Beboere i Finstad Hageby kr 300/ andre kr 1000

Helg (samt fredag)/ helligdag pr dag:      

Beboere i Finstad Hageby kr 1300/ andre kr 2200

Helg (samt fredag)/ helligdag to dager:    

Beboere i Finstad Hageby kr 2000/ andre kr 3500

Hel helg (fredag-søndag):                

Beboere i Finstad Hageby kr 2400/ andre kr 4300

 

Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir booket i bookingportalen av kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen bookes.

Ved betaling med faktura, blir fakturaen til kjøperen utstedt ved booking. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 14 dager fra mottak.

Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura.

2. Leien betales forskuddsvis ved booking. Betaling skjer via Vipps i bookingportalen. Fakturabetaling kan avtales ved behov.

3. Avbestilling må skje før betalingsfrist for leie. Generell avbestillingsfrist er 5 dager, mens i spesielt travle/populære perioder (eksempelvis konfirmasjonshelger etc.) er avbestillingsfristen 1 måned.

Ved avbestilling etter frist refunderes ikke innbetalt beløp. Kostnad for en eventuell refusjon ved avbestilling før frist bæres av leietaker.

4. Inngangskode til grendehuset oversendes pr mail, 24t før leieperioden.


Angrerett


Leie av grendehuset er unntatt angrerettloven ved §22 bokstav m

Med mindre avtalen er unntatt fra angrerett, kan kjøperen angre kjøpet av varen i henhold til angrerettloven.

Kjøperen må gi selger melding om bruk av angreretten innen 14 dager fra fristen begynner å løpe. I fristen inkluderes alle kalenderdager. Dersom fristen ender på en lørdag, helligdag eller høytidsdag forlenges fristen til nærmeste virkedag.

Angrefristen anses overholdt dersom melding er sendt før utløpet av fristen. Kjøper har bevisbyrden for at angreretten er blitt gjort gjeldende, og meldingen bør derfor skje skriftlig (angrerettskjema, e-post eller brev).

Angrefristen begynner å løpe:

  • Ved kjøp av enkeltstående varer vil angrefristen løpe fra dagen etter varen(e) er mottatt.
  • Selges et abonnement, eller innebærer avtalen regelmessig levering av identiske varer, løper fristen fra dagen etter første forsendelse er mottatt.
  • Består kjøpet av flere leveranser, vil angrefristen løpe fra dagen etter siste leveranse er mottatt.

Angrefristen utvides til 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige fristen dersom selger ikke før avtaleinngåelsen opplyser om at det foreligger angrerett og standardisert angreskjema. Tilsvarende gjelder ved manglende opplysning om vilkår, tidsfrister og fremgangsmåte for å benytte angreretten. Sørger den næringsdrivende for å gi opplysningene i løpet av disse 12 månedene, utløper angrefristen likevel 14 dager etter den dagen kjøperen mottok opplysningene.

Ved bruk av angreretten må varen leveres tilbake til selgeren uten unødig opphold og senest 14 dager fra melding om bruk av angreretten er gitt. Kjøper dekker de direkte kostnadene ved å returnere varen, med mindre annet er avtalt eller selger har unnlatt å opplyse om at kjøper skal dekke returkostnadene. Selgeren kan ikke fastsette gebyr for kjøperens bruk av angreretten.

Kjøper kan prøve eller teste varen på en forsvarlig måte for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon, uten at angreretten faller bort. Dersom prøving eller test av varen går utover hva som er forsvarlig og nødvendig, kan kjøperen bli ansvarlig for eventuell redusert verdi på varen.

Selgeren er forpliktet til å tilbakebetale kjøpesummen til kjøperen uten unødig opphold, og senest 14 dager fra selgeren fikk melding om kjøperens beslutning om å benytte angreretten. Selger har rett til å holde tilbake betalingen til han/hun har mottatt varene fra kjøperen, eller til kjøper har lagt frem dokumentasjon for at varene er sendt tilbake.

Mangel ved varen - kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper plikter å reklamere på tilstanden til grendehuset ved overtakelse. Om grendehuset tas i bruk før det varsles om manglende vask, frafaller denne retten.

Reklamasjon må skje skriftlig på SMS til styreleder - Kontaktinfo her

Prisavslag

Kjøper kan kreve et passende prisavslag dersom varen ikke blir rettet eller omlevert. Dette innebærer at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand. Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for kjøperen.

Heving

Dersom varen ikke er rettet eller omlevert, kan kjøperen også heve kjøpet når mangelen ikke er uvesentlig.

Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet er tilgjengelig på telefon 23 400 600 eller www.forbrukertilsynet.no.

Europa-Kommisjonens klageportal kan også brukes hvis du ønsker å inngi en klage. Det er særlig relevant, hvis du er forbruker bosatt i et annet EU-land. Klagen inngis her: http://ec.europa.eu/odr.


Utleieinstruks og annen informasjon

Leietaker er ansvarlig for også å ta hensyn til informasjon gitt i e-post- og/ eller sms-korrespondanse mellom leietakeren og Styret.

Det er en tilgjengelig parkeringsplass for leieforholdet utenfor grendehuset (skiltet). Øvrig parkering skal KUN skje på gateparkeringer langs støyskjermen mot tverrveien (markert i blått på bildet under).

Nærliggende sameiers gjesteparkeringer skal ikke benyttes av gjester til grendehuset.

Vi har bord og stoler til 32 stk.


Før du forlater lokalet skal følgende rydding og renhold være

gjennomført:

  •  Ryddet i kjøkken, allrom og gang
  •  Stablet hvite stablestoler og hvite bord i boden ute
  •  Tørket av sofaer
  •  Tørket av stoler
  •  Vasket av bord
  •  Vasket gulv i allrom, kjøkkenet, gang og WC. Evt søl på parketten tørkes opp straks.
  •  Vasket toalett, vask og speil på toalettet
  •  Kjørt brukt service, bestikk etc. i oppvaskmaskinen
  •  Satt alt tilbake på rett plass i skuffer og skap, det skal ikke stå noe igjen i oppvaskmaskinen
  •  Vasket av kjøkkenbenker
  •  Vasket/ renset inne i ovnen hvis den har vært brukt
  •  Rengjøre kaffetrakter, vannkoker og lignende
  •  Kastet avfall i merkede containere i søppelskuret utenfor grendehuset.
  •  NB! Flasker og glass skal IKKE i containeren. Papp i egen container.

 

HUSK ellers å sjekke at:

  •  Komfyr og kaffetrakter er avslått
  •  Alle lys er avslått
  •  All mat er tatt med – kjøleskapet skal være helt tomt.
  •  Ingenting er gjenglemt – leker, klær o.l.
  •  Alt avfall er tatt med og og kastet på anvist plass

 

NÅ HAR DU BIDRATT TIL Å GJØRE HUSET FINT FOR NESTE LEIETAKER.

Styret i Finstad Hageby Felles

Rev 05.05.24